Rans S-9 ¼ Skala

 

Hösten 2011.
Jag har flugit en del med planet och det går mycket bra. Flyger Imac programmet efter motorbyte.

 Fakta om setupen.

Servo Dymond D300    
Motor.Turnigy 50-55 580kv
Farteglage Turnigy plush 80A
Ack.5S1P 4000mah

Jag har tänkt bygga en Rans S-9 i kvartskala. Förebilden är bara 6,7 meter i spännvidd. Det är en ultra lätt från en firma i USA (Rans) och förebilden säljs som byggsats. Modellen byggs från ritning med en spännvidd på 169 cm. Ritningen kommer från BK modellflyg på Gotland. På treplansskissen ser man att det finns två utförande på ryggen. Jag kommer att bygga den versionen med hög rygg. Det var ett sådant plan som tappade vingen på en flyguppvisning i Argentina nu i veckan. Piloten överlevde, skröna? Nej det här planet har en inbyggd fallskärm längst bak i kroppen som man kan utlösa i nödfall.

 Saxat från tillverkarens sida:
“The S-9 Chaos has been in production since 1986.
The Chaos is popular the world over in aerobatic competitions and sport flying. A Chaos airframe is a perfect match for the new breed of powerful two stroke engines. A stock S-9 equipped with a Rotax 503 47hp engine is potent enough to compete in sportsman class aerobatics. S-9's have been equipped with up to 100 hp engines with spectacular results. With full inverted capability, a Chaos can whip through an advanced routine leaving little doubt about the plane and pilot's ability to finesse the figures.
Aerobatics is the intent of the Chaos, but the well behaved plane serves well for cross country or around the patch flights. Pilot workload is minimal due to the light control pressures. As with all RANS kits, the Chaos comes welded and pre-fabricated, reducing assembly time and increasing precision.”

 
 
Alla bilder är klickbara
   
Vi börjar med att göra alla spant och spryglar. Sedan görs kölen och kroppen kan börja att sättas ihop.
Stabben och höjdroderhalvorna klara att monteras på kroppen.
Vingen tar form. vingbalk i kolfiber för lättare montering

Nu skall jag för första gången i mitt liv gjuta något i glasfiber. Det skall bli en motorkåpa. Jag har gjort en plugg av blå frigolit och spacklat lite med sandspackel där det behövdes. Sedan lade jag på lamineringsepoxy och 50gr väv. Efter två lager tog jag bort pluggen från modellen men då kändes kåpan inte stadig så det blev två lager till.

Frigoliten karvades sedan bort, det sista smältes med aceton.
Landställen löddes ihop och det monterades en balsa fyllnad som glasades fast med 25gr väv
Sprutspacklades och en lätt slipning. Vingstöttor tillverkades av alurör och en egentillverkad ände som limmades med epoxy
Vingstötta monterad i kroppen.
Äntligen träfärdig. Sporrstället tillverkades av pianotråd och mässing. liknar förebilden.
Äntligen börjat klä. Den fällbara canopyn låses med magneter. Skalainstrument från SIG på en plywoodskiva
 

Luftrenarna är svarvade i plast med lite rostfrittnät pårullat längst ut.

Ljuddämparen är gjord av lite elrör, platsrör och en plexibit
Ljuddämparen målad.    
     
Detta är början till ett tanklock. Plastbiten urborrad i "delningsapparaten" "Bild på delningsapparaten"
Ämnet svarvas ner till mitten på urborrningen. Rundade kanter och en försänkning så
är locket klart.
På fälten på premiären.